Arts Education is currently recognized as an essential and necessary area of ​​any school curriculum worldwide. The arts are recognized as «climate catalysts» within the school environment because through the activities, events and shows that take place inside, the learning climate becomes more friendly, sensitive, flexible and dynamic. 

Jane Remer, in her book «Changing Schools through the Arts», states that «the arts provide a path for individual renewal because of its natural ability to stimulate the inner gaze, creativity, pride and the feeling of happiness. And also, because the arts are fun, they produce pleasure and well-being.” Thus, Remer insists, «the place of the arts in school education should not need justification as it is evident that they are energizing, life-bearers and spirit healers.»

Another view that demonstrates the importance of the arts in education, according to psychiatrist and pedagogue William Glasser, is to naturally induce people towards a cooperative work system and to explain this statement, he himself quotes W. Edwards Deming, who asserts that «a system is a great orchestra made of great musicians where each one is there to support the others, none is a prima donna, so that the orchestra is large and valuable because of cooperation.»  Cooperation or teamwork is another of the great contributions of Arts Education to the school environment. The big difference between a traditional school and a quality school, says Glasser, is that in the latter, the arts are considered as a vital, important and necessary part of the curriculum.

Finally, cognitive psychologist, brain researcher and author of many books such as «Arts with the Brain in Mind», Eric Jensen, suggests that the arts build the operating system in the brain with strategies that strengthen any of the subsystems that make up the academic operating system. Arts provide hope, attentional skills, memory formation, processing, sequencing and other executive functions that are relevant to learning.

Having said that, we give a warm welcome to a semester filled with Uncoli Arts Festivals, starting with the Elementary Music Festival, in which our Junior Ensemble, performed on February 19th at the English School. We congratulate them and feel proud of their participation. Bring in the arts! 

Iliana Aljure
Vice-Principal
Arts Director

Resumen: la Educación Artística se reconoce actualmente como un área imprescindible y necesaria de cualquier currículo escolar a nivel mundial. Las artes son reconocidas como “catalizadores climáticos” dentro del ambiente escolar ya que por medio de las actividades, eventos y espectáculos que se desarrollan a su interior, el clima de aprendizaje se hace más amable, sensible, flexible y dinámico. 

Jane Remer, en su libroCambiando las Escuelas a través de las Artes” , afirma que “las artes brindan una ruta para la renovación individual por su capacidad natural para estimular la mirada interna, la creatividad, el orgullo y la sensación de felicidad. Y también, porque las artes son divertidas, producen placer y bienestar”

Otro punto de vista que demuestra la importancia de las artes en la educación, según el psiquiatra y pedagogo William Glasser, es inducir naturalmente a la gente hacia un sistema de trabajo cooperativo y para explicar esta afirmación, él mismo cita a W. Edwards Deming, quien asevera que “un sistema es una gran orquesta hecha de grandes músicos donde cada uno está allí para apoyar a los otros, ninguno es una primma donna, de tal suerte que la orquesta es grande y valiosa por razón de la cooperación.

Dicho trabajo cooperativo o de equipo es otro de los grandes aportes de la Educación Artística al medio escolar. La gran diferencia entre una escuela tradicional y una escuela de calidad, dice Glasser, es que en la última, las artes son consideradas como una parte vital, importante y necesaria del currículo. Finalmente, el psicólogo cognitivo, investigador del cerebro y autor de muchos libros, como “Arts with the Brain in Mind”, Eric Jensen, sugiere que las artes construyen el sistema operativo en el cerebro con estrategias que fortalecen cualquiera de los subsistemas que conforman el sistema operativo académico. 

Las artes brindan esperanza, habilidades de atención, formación de memoria, procesamiento, secuenciación y otras funciones ejecutivas que son relevantes para el aprendizaje. Dicho esto, damos una cálida bienvenida a un semestre lleno de festivales de arte de Uncoli, comenzando con el Festival de Música de Primaria, en el cual nuestro Ensamble Junior, se presentó el 19 de febrero en la English School. Los felicitamos y nos sentimos orgullosos de su participación. ¡Que vengan las artes!

1 Comentario

  1. Celina María Rojas Díaz

    Bello video, totalmente de acuerdo las artes abren un mundo de posibilidades.

    Responder

Enviar un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *