Sustainability Project

Written By: Daniel Escalante Achieved by: Daniel Escalante, María Paula Daza and Kristina Peña

During AP Calculus class, a project was developed aimed at creating a hypothetical sustainable forest. In this project, extensive research was conducted on the type of trees, plants and soil. Using graphical and mathematical methods such as trend analysis and behavior prediction, the aim was to create a sustainable forest. As a final product, we wanted to create a solution presented in an IEEE report and a simulation thereof in the VENSIM application (app for systems simulations).

This work goes beyond competent in view of the correct use of the platform recently introduced in class and the complexity of using the program’s tools which helped create conditionals and patterns to give instructions to the simulation of when to plant and cut the trees or the supplemental plants. Additionally, these tools were used to calculate the expenses and earnings based on the information generated by the variables of the trees and the supplemental plants. This simulation evidences thorough understanding of the topics covered in class and attainment of the aforementioned objective: to create a sustainable forest.

Resumen: Proyecto de sostenibilidad  Durante la clase de Cálculo AP se desarrolló un proyecto con el objetivo de crear un bosque sostenible hipotético. En dicho proyecto se realizó una amplia investigación sobre el tipo de árbol que se iba a usar, una planta complementaria y el comportamiento del terreno. Con el uso de métodos gráficos y matemáticos, como el análisis de tendencias y la predicción de comportamiento, se buscó crear un bosque sostenible. Como producto final, el objetivo fue crear una solución presentada en un informe IEEE y una simulación de esta en la aplicación de VENSIM.

Este trabajo va más allá de competente debido al uso correcto de la plataforma recién presentada en clase. También, por su complejidad, utilizando las herramientas del programa, las cuales ayudaron a crear condicionales y patrones para darle la instrucción a la simulación de cuándo plantar y cortar los árboles y las plantas complementarias. Adicionalmente, estas herramientas fueron utilizadas para calcular los gastos y ganancias, basándose en la información generada por las variables de los árboles y las plantas complementarias. Esta simulación demuestra una amplia comprensión de los tópicos tratados en clase y el cumplimiento del objetivo, el cual fue, como ya se ha dicho, crear un bosque sostenible.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”4.4.6″ text_font=”Futura Book||||||||” text_text_color=”#000000″ text_font_size=”15px” hover_enabled=”0″]

Interview given by Santiago Páez Aljure

1. ¿Who achieved it? Juan Diego Acuña, Luis Daniel Casas and Santiago Páez, from Twelfth grade.

2. ¿What was achieved or produced? We were able to model in Vensim a population of trees, as well as a sustainable rice crop within 20 years, taking into account the necessary expenses, maintenance of the plants, maintenance and the recovery of the soil, and, clearly, the number of trees and hectares of rice cultivated and harvested.

3. ¿Why is it a work or a production which goes beyond the competent or expected level? We conducted extensive research on the characteristics of our trees and rice, as well as on the best way to keep our crop sustainable, not to mention the Vensim diagram that accurately represents all the population data of our crops.

Entrevista a Santiago Paez Aljure

1. ¿Quién lo logró? Juan Diego Acuña, Luis Daniel Casas y Santiago Páez, estudiantes de Undécimo grado.

2. ¿Qué logró o produjo? Logramos modelar en Vensim una población de árboles, al igual que un cultivo de arroz sostenible a un plazo de 20 años, tomando en cuenta los gastos necesarios, la manutención de las plantas, el mantenimiento y la recuperación del suelo, y, claramente, el número de árboles y hectáreas de arroz cultivados y recolectados.

1. ¿Por qué es un trabajo o una producción que va más allá del nivel competente o esperado? Hicimos una extensa investigación sobre las características de nuestros árboles y arroces, asimismo de la mejor manera para mantener nuestro cultivo sostenible, sin mencionar el diagrama de Vensim que representa con precisión todos los datos de la población de nuestros cultivos.