top of page

Our Reservoir is Alive!

Seventh Graders in Life & Environmental Science class, performed an activity to construct scientific explanations and organize data. Students asked themselves if tested the school’s water reservoir had the adequate conditions to sustain life; to answer their investigative question, they measured alkalinity, pH, number of nitrates, number of phosphates and amount of dissolved oxygen. Based on their results they were able to determine which variables needed to be modified and proposed some ways to improve the quality of the ecosystem.  Students used their findings to construct a scientific explanation of the role of photosynthesis in the cycling of matter and flow of energy into and out of organisms, and to organize information and ideas through graph organizers depending on the information collected and the message they wanted to communicate. 

With this activity, students also practice the following science skills: Planning and Carrying Out Investigations, Analyzing and Interpreting Data, Constructing Explanations and Designing Solution. Additionally they worked cooperatively and had a lot of fun taking the samples and conducting the experiment, and in the end, they were able to gain a bit more knowledge and belonging about their school.

En la clase de Ciencias Ambientales y de la Vida en Sexto Grado, los estudiantes realizaron una actividad para construir explicaciones científicas y organizar datos recolectados. Los estudiantes se preguntaron si el reservorio del colegio tenía las condiciones adecuadas para sustentar vida; para responder a su pregunta de investigación, midieron la alcalinidad, el pH, la cantidad de nitratos, la cantidad de fosfatos y la cantidad de oxígeno disuelto. Con base en sus resultados pudieron determinar qué variables debían modificarse y propusieron algunas formas de mejorar la calidad del ecosistema. Los estudiantes usaron sus hallazgos para construir una explicación científica del papel de la fotosíntesis en el ciclo de la materia y el flujo de energía hacia y desde los organismos, y para organizar información e ideas a través de organizadores gráficos según la información recopilada y el mensaje que querían comunicar.

Con esta actividad, los estudiantes también practicaron las siguientes habilidades científicas: planear y realizar investigaciones, analizar e interpretar datos, construir explicaciones y diseñar soluciones. Además, trabajaron de manera cooperativa y se divirtieron mucho tomando las muestras y realizando el experimento. Al final, pudieron adquirir un poco más de conocimiento y pertenencia al colegio. 

Daniela Guerra  Science Teacher

6 visualizaciones0 comentarios
bottom of page