Moving From Block-Based to Text-Based Programming

Moving from block-based to text-based programming

Students who go from High Elementary to Middle School find a notorious change in their Computer Science classes: the code they program is no longer organized in blocks as it used to be, but it is now written as formatted text.

Nonetheless, this change is not as steep as we could think it is. That is because they keep working to solve the same kind of dimensional puzzles like the ones they already know from LightBot and Scratch. These puzzles are presented in a gamified environment with cool-looking characters named Swift Playgrounds.

This environment allows them to prepare for real-life programming, since they are now solving puzzles using a professional programming language named Swift, the very language used to create all the available programs in the iOS/iPadOS/macOS ecosystem.

Even though this is an increase in complexity, our students are not defenseless; they already have a solid grasp on foundational Computer Science concepts, like algorithms and structures. Furthermore, they can collaborate with their peers to solve questions and share insights.

They can still use the drag-and-drop methods they are familiar with, but this change increases their freedom to make mistakes, learn from them and use more of the expressive power programming offers them. All while solving harder problems more suitable for children their age.

Students can either use the computers in the lab, or their own ones if they adhere to the BYOD program. I am glad to state they are all getting really good results, but I have noticed the best results come from the ones using their own devices. They are, of course, working in a known device, and being able to save and revisit all their progress when needed.

Pasando de la programación basada en bloques a la basada en texto

Los estudiantes que pasan de Primaria Alta a Escuela Media encuentran un cambio notorio en sus clases de Ciencia de Computación: el código que programan ya no está organizado en bloques como solía estar, sino que ahora está escrito como texto con formato.

No obstante, este cambio no es tan abrupto como podríamos pensar que es. Esto es porque continúan trabajando en el mismo tipo de rompecabezas dimensionales que ya conocen de LightBot y Scratch. Estos rompecabezas se presentan en un entorno a manera de videojuego con personajes vistosos llamado Swift Playgrounds.

Este entorno les permite prepararse para la programación que se encuentra en la vida real, puesto que ahora resuelven rompecabezas en un lenguaje profesional de programación llamado Swift, el mismo lenguaje que se usa para crear todos los programas disponibles para el ecosistema iOS/iPadOS/macOS.

A pesar de que esto es un incremento en la complejidad, nuestros estudiantes no están indefensos; ya tienen una comprensión sólida de conceptos fundamentales de la Ciencia de Computación, como los algoritmos y las estructuras. Mas aún, pueden colaborar con sus pares para responderse preguntas y compartir perspectivas.

Todavía pueden usar métodos de arrastrar y soltar a los que ya están acostumbrados. Este cambio aumenta es su libertad de cometer errores, aprender de ellos y usar más del poder expresivo que la programación les ofrece. Todo mientras que resuelven problemas mas difíciles que son más apropiados para chicos de su edad.

Los estudiantes pueden bien usar los equipos del laboratorio, o los suyos propios si están adscritos al programa BYOD. Me complace afirmar que todos están teniendo muy buenos resultados, pero me he percatado que los mejores resultados vienen de aquellos que usan su dispositivo propio. Están, naturalmente, trabajando en un dispositivo conocido, en el que tienen la capacidad de guardar y revisar todo su progreso cuando necesiten.

Margarita Palacios

Middle and High School Computer Science teacher.